Het rokje, naaien #3

Zaterdagochtend ben ik eerst weer een bezoekje gaan brengen aan Lizzy L’ouseau, de stoffenwinkel dus. Aanwinst: twee bambistofjes: eentje rood met witte stippen en schattige bambi’s op en een ander bruin met het gele silhouet van bambi’s. Verder had ik ook een stof met allemaal kleurrijke uiltjes, en nog een donkerroze stof met een oranje print. Ik kan dus even verder zou je denken. Hoewel ik op de online stoffenwinkels (koekepeertje & de stoffenkamer) waar ik op snuister ook al een paar exemplaren heb gezien die ik absoluut in mijn collectie wil.
Na veel bladeren in mijn boeken besloot ik dat een rokje het simpelste zou zijn om mee te beginnen. Geen armgaten, geen nekronding,… In het boek van Mme Zsazsa ‘allemaal rokjes’ stonden er zoveel dat ik moeite had om te kiezen. Veel ooh’s en aaah’s later besloot ik te kiezen met mijn verstand. Het rokje met rits en strik zag er dan wel überschattig uit, ik kon beter beginnen met het simpelste. En dat is het eerste rokje in het boek, pagina 41 om meer precies te zijn. In de omschrijving staat dat iedereen dit kan, zelfs degene die nog nooit een naaimachine van dichtbij hebben gezien. Perfect voor mijn zaterdagmiddag mee te vullen dus.
Vol goede moed begon ik, een beetje zoeken naar het patroon, het is voor het eerst dat ik op een groot patroonvel werk gevuld met 100’n lijntjes. Maar het lukt me. Ik neem mooi het patroon over en knip alle delen uit. Het rokje had een tailleband die er op twee manieren kon aangezet worden. Manier 1 was op de makkelijke manier, de tweede manier was op een nog gemakkelijkere wijze. Ik heb er even mee gesukkeld maar no way dat ik deze tailleband aan mijn rokje kreeg, niet op de makkelijke manier en al zeker niet op de nog makkelijkere manier. Ik snapte het gewoon niet, dus geen tailleband. Ik heb dan maar een tunnel gestikt in het bestaande rokje en daar elastiek in getrokken. Toen ik het rokje wou bewonderen bemerkte ik plots iets: Oeps, staan die bambi’s nu ondersteboven? Yes indeed. Blijkbaar had ik niet zo goed opgelet bij het tekenen, mijn tekening staat op z’n kop… Het ging dus niet van een leie dakje dit weekend maar ik heb weer het een en ander geleerd. Punt 1: check of het patroon juist ligt, bambi’s op hun hoofd zijn veel minder schattig dan bambi’s op hun pootjes. Punt 2: misschien kan ik dit toch niet helemaal alleen leren? Ik ga dus op zoek naar een privélerares, die mij een beetje helpt met basistechnieken en eens een paar kledingstukjes komt maken samen met mij. Zodat er iemand is om mijn vragen te beantwoorden. Want kwaad worden op een boek haalt nu eenmaal niets uit… Haha! Op het einde heb ik nog een strikje bevestigd op het rokje omdat ik strikjes zo schattig vind, jammer genoeg ben ik zelf net iets te oud voor, maar voor kleine Imke is dit geen probleem! Dit was het resultaat van een namiddagje rokje maken…

Geef een reactie

