Beauty sleep

Zoveel plannen zo weinig tijd, een dag heeft jammer genoeg ook maar 24uur voor mij. 24 uur, waarvan ik graag een 8tal slaap. Ik heb mijn slaap zo nodig, een bijwerking van ouder worden vrees ik. Vroeger ging ik namelijk nachten door, kwam ik om 6u00 thuis en zat om 9u00 vrolijk in de les. Om diezelfde avond weer ergens met mijn kont te staan shaken, slaap dat deed ik later wel. Later blijkt dus nu te zijn. Er is maar 1 probleem, wanneer ik rond 12uur ga slapen, mooi uitgerekend dat ik nog een 8tal uurtjes naar dromenland kan, werken mijn gedachten meestal niet mee.

Nee, want 24uur op een dag is niet genoeg. In plaats van te slapen, beautysleep, tegen de wallen, begint mijn brein aan 120/uur te denken, plannen, organiseren, lijstjes te maken… Ik sluit mijn ogen en bedenk me dat mijn kasten wel heel leeg zijn en maak een mentaal boodschappenlijstje. Wanneer ik ook mentaal het plan heb gemaakt wanneer ik naar de winkel ga, welke winkel ik moet zijn en hoe laat ik dit best doe ga, waar ik de nieuwe spulletjes allemaal stockeer (op hun plek, in de voorraadkast – duh) denk ik, oke nu kan ik vredig slapen.
Slaap? Nee hoor, een nieuw tabblad opent in mijn hoofd, ik lig te denken over wat de volgend blogpost zal gaan, over wat er als volgend onder men naaimachine vanuit rolt, welke patronen ik nog graag zou testen, welke stof ik nog wil bestellen, of ik die betaling nu al uitgevoerd had, over welke activiteit te voorzien wanneer we op stap gaan met de vriendinnen, over de menu voor mijn paasbrunch, of ik nu wel of niet voor mijn vriendin haar verjaardag had gestuurd en of deze vriendin überhout wel vandaag jarig was. Net voor ik in slaap val herinner ik me iets belangrijk of heb ik een idee voor een goede openingszin voor een post. Om vervolgens de volgende ochtend wakker te worden en me vaag iets te herinneren over een belangrijk item dat ik vandaag moest meebrengen of had ik geen goed idee om over te svhrijven?

De momenten voor ik in slaap val heb ik vaak de beste ingevingen, jammer genoeg gaan deze meestal verloren doordat ik me al half in dromenland bevind. Zo gaat het ook met mijn dromen, wanneer ik wakker wordt ben ik me nog vaag bewust van wat er zich die nacht in mijn gedachten afspeelde maar van zodra mijn voet de grond raakt is deze informatie kwijt. Jammer toch, al die bekommernissen om niets, slaap gelaten om niets.
Daarom de tip van de dag. Een notitieboekje en een pen naast je bed.
Voor je gaat slapen maak je een real life boodschappenlijstje en een echt geschreven to do lijstje. Vervolgens kan je in alle rust naar dromenlandvertrekken, mind empty, beautysleep: check! Wanneer je dan toch nog een briljante ingeving krijgt, zo midden in de nacht of met je hoofd al half in de wolken, kribbel het even op het notitieboekje, get it out and sleep tight, want de nachten zijn zo al kort genoeg. Alsook de dagen, weken, maanden,… man wat gaat het snel!

Een gedachte over “Beauty sleep

Geef een reactie

