Een hoekje af

Ik grap weleens dat ik een autist ben (met alle respect voor mensen die echt autisme hebben). Alle potjes moeten netjes naar voor staan, op geregelde tijdstippen trek ik de ijskast open en rangschik ik alles op datum per schap. Drankjes vanboven: eerst twee rijen biertjes voor de boyfriend, twee rijen cola( light) en daarna komen de energy drinks en de fristi busjes als deze in huis zijn, allemaal met het label naar voor uiteraard. For the record: cola is me alleen toegestaan in het weekend, damn you good calories! Op het tweede schap komen alle dessertjes, van yoghurt over rijstpap tot chocomouse, het volgend schapje zijn kookproducten en verse groenten, het onderste schap in de charcutrie – liefst in twee stappeltjes: de kaas en de vleeswaren apart. Daaronder is nog een grote bak met allemaal sausjes, die op volgorde van veel gebruik gerangschikt dienen te worden. Grote flessen drank horen in de duur (plat water – bruis water – frisdrank – melk, in die volgorde). Je ziet veel vraag ik niet, het is geen kernfysica. Toch: keer op keer als ik de koelkast opentrek zie ik plots verdwaalde producten staan. Een potje tartaar dat zijn weg heeft gevonden naar de yoghurt of een blikje cola dat zich plots charcutrie waant. En ja, dan MOET ik rangschikken, dan kan ik niet gewoon men drankje nemen en de koelkast sluiten. Dan moet alles weer netjes. En dan grapt de boyfriend dat ik zijn lief autistje ben. Hij lacht dan lief en geeft kusjes zodat het niet hard aankomt, hij heeft er ook al lang mee leren leven met mijn dnwagmatigheden. Zo mag hij niet met hetzelfde mes americain en choco uit de pot nemen. Want dat gaat niet in mijn hoofd. Dus rechtstaan en een nieuw nemen aub! Verder gruwel ik ook van een houten lepel in mijn eten. Ik moet ook altijd eerst mijn linkerschoen aandoen, dan pas rechts. Omgekeerd lukt gewoon niet. Wanneer ik dit toch probeer dan moet ik beide schoenen weer uitdoen om eerst de linkse aan te doen en vervolgens de rechtse. Wanneer ik een boek aan het lezen ben en op het einde van de bladzijde zit moet ik eerst ieder woord gelezen hebben voor ik mijn bladzijde aanraak om om te draaien. Wanneer ik denk ik weet wat er staat, ik draai al om dan moet ik uiteindelijk weer terug naar die pagina om ieder woord nadrukkelijk te lezen, dan pas kan ik omdraaien.

Plost vertrekken naar zee wanneer het zonnetje zo mooi schijnt is overigens geen probleem voor mij, spontaan gaan eten of mensen die plots voor de deur staan op gezelligheidsbezoek – geen probleem mee! Een cityttrip die uit het niets op de kalender staat of een heel andere avondmaaltijd als gepland kan ik gerust van genieten. Praten over een reis naar Turkije om dan plots naar Tunesië te gaan lukt prima. Opstaan op 8uur op dag 1 en om 9uur op dag twee maakt me niet van slag. Maar dopjes die niet op de stylo’s staan, daar krijg ik rillingen van. Letterlijk.
Waarschijnlijk mijn vreemdste ‘afwijking’ is het rechts lopen. Wanneer we met twee gezellig door de straten huppelen (maakt niet uit wie nummer twee is) moet ik altijd rechts lopen. (Met 3 gaat in het midden of rechts). Wanneer dit niet het geval is denk ik niet meer logisch na, ik struikel over borduren, stoepstenen en zelfs m’n eigen voeten. Ik kom niet zo goed meer uit mijn woorden omdat ik afgeleid ben door de gedachte dat ik fout loop. Voor de rest ben ik overigens perfect ‘normaal’ 😉 . Het zelfde probleem stelt zich ook met fietsen. Laat mij links fietsen en ik rijd zo in je wiel!

Om maar te zeggen, er is een kleine hoek af. Oké, ik ben gewoon rond, ik ben een circel. 😉

Mijn zus heeft trouwens ook een hele leuke dwangmatigheid: wanneer je een slogan zingt/zegt dan MOET ze deze afmaken. Wanneer we bijvoorbeeld in de auto zitten en ik zing ‘TV, Video, audio, electro, mulitmediaaaaa’ (daar stop ik dan en zwijg ik glimlachend), dan kan zij niet anders als zingen ‘vandenborre, u hebt goed gekozen’. Fun verzekerd, kan je ze even mee bezig houden 😉
Dus ik ben niet alleen, het is genetisch bepaald, familie Cornelis heeft gekke trekjes.

Geef een reactie

