Paprikasoep x3

Ik ben een regelrechte ramp op gebeid van eten. Geloof me als je eenmaal voor mij gekookt hebt zal je tweemaal nadenken voor je het nog eens aanbiedt. Ik lust dan wel courgette, maar alleen als die op een bepaalde wijze is klaargemaakt. Of ik lust wel tomatensaus van merk y maar niet van merk x. En geloof me, ik merk het! Boyfriend is verzot op soep. Alle soep: kippensoep, erwtensoep, pompoensoep, kervelsoep, he likes it all. Jammer genoeg lust ik geen enkel hiervan… Wel ben ik verzot op Paprika! Dus hier: voor de winter, drie dingen die je me kan voorschotelen 🙂 .

Rode paprikasoep

Wat heb je nodig?

6 rode puntparika’s (deze zijn lekker zoet)

2 sjalotjes

1 doosje tomatenpasta

Kruiden, telkens een koffielepel: paprika, cayennepeper

1 of 2 blokjes groentenbouillon

1 liter water

Hoe maak je dat?

Stoof de ui aan, voeg de gesneden en ontpitte paprika toe, laat even stoven.

Voeg de tomatenpasta toe en laat deze goed doorkoken om de wrange smaak eruit te krijgen.

Voeg het water + kruiden + bouillon toe en laat met een deksel nog een tweetal uur pruttelen op een laag vuurtje.

Mix de handel en geniet! Voor de levensgenieters een scheutje room of een beetje kaas net voor opdienen in de soep gooien is een voltreffer!
paprikasoep

Gele paprikasoep

Wat heb je nodig?

5 gele paprika’s

1 ui

1,5 liter water

2 blokjes kippenbouillon

Mascarpone of kruidenkaas naar smaak (of een beetje room…)

Peper en zout

Hoe maak je dat?

Stoof alle groenten aan.

Voeg water en bouillon toe, laat een half uurtje sudderen.

Mix alles en voeg de mascarpone/kruidenkaas/room*  toe.

* schrappen wat niet past 😉

Groene paprikasoep

Wat heb je nodig?

3 grote groene paprika’s of 4 kleintjes

1 courgette

1 uit

1 aardappel

2 blokjes bouillon: kip of groenten, of doe eens gek en mix!

1 liter water voor een dikke soep, 2 liter voor een waterige soep

Hoe maak je het?

Groentjes aanstoven.

Water + bouillon erover gieten en lekker laten pruttelen voor een uurtje.

Mixen en kruiden met peper en zout naar smaak.

Voilla dat waren ze, mijn favoriete soepen van het moment. Vooral de eerste met zoete paprika’s staat meermaals per week gepland. (Je kan ze ook met gewone paprika maken, dan is ze minder ‘zoet’). Nog een kleine opmerking, ik meet nooit mijn water af, ik vul de pot totdat alle groentjes onder staan. Wanneer de soep na het mixen te dik is naar mijn goesting dan vul ik geleidelijk aan met water.  Ten huize KelliSews zijn ze namelijk niet te vinden voor waterige soep.

Geef een reactie

