Pray for the world

2015,

Ik wou dat ik kon zeggen dat ik je missen zal

Dat je een jaar was vol vreugde en plezier

Dat ik met heimwee  terug keek op al die leuke momenten

Maar het liefst wil je zo snel mogelijk vergeten

Je was geen topper.

2015,

Ik zal je herinneren als het jaar van terreur

Oorlog

Verdriet

Niet alleen voor mezelf met een persoonlijke ramp hier en daar

Maar voor heel de wereld ging het mis

2015,

Je was het jaar van een vliegtuigcrash of twee of zelfs meer?

Je was het jaar waar niemand opkeek van een gewapende militair  in de straat

Je was het jaar dat mensen zich niet langer meer veilig voelden

Niet meer in hun eigen land

Niet meer in hun eigen stad

Zelfs niet meer in hun eigen huis

2015,

Je was het jaar van onbegrip

Onmacht

Onmenselijkheid

2015,

Je was het jaar van een vluchtelingenstroom

Je was het jaar van zoveel tegenkanting

Je was zelfs het jaar waar het woord Wereldoorlog 3 viel

2015,

Je was het jaar van bommen

Arrestaties

Dreiging

2016,

Laten we het met zijn allen beter doen.

#prayfortheworld

 

Veel zal ik het niet doen. Mijn mening geven over politieke of sociale gebeurtenissen. Ik wil namelijk niemand een reden geven om zich niet begrepen te voelen, ik wil niemand een reden geven om boos, verdrietig of teleurgesteld te zijn. En ik wil al zeker geen aanstoot geven omdat mijn mening niet de uwe is. Ik besef maar al te goed dat 1 enkele mening enorm veel kwaad kan aanrichten. Zo werd mijn profielfoto geen Franse vlag na de aanslag in Parijs. Waarom? Omdat ik dan iedere dag een andere vlag zou moeten nemen, er gebeurt zoveel onrecht in de wereld en ik ben van mening dat al dat onrecht evenveel aandacht verdient. Of het nu een ver-van-ons bed show of net heel dichtbij gebeurtenis is. We zouden met dezelfde solidariteit moeten reageren. We zouden hetzelfde verdriet moeten voelen over een aanslag  in Beiroet als een aanslag in Parijs. Wat uiteraard niet wil zeggen dat ik al die vlaggen geen mooi gebaar vond, integendeel.  Omdat ik toch even afscheid wil nemen van 2015 doorbreek ik dus mijn gewoonte en geef ik eens mijn mening.

2015 was voor mij persoonlijk zeker geen goed jaar. Het begon allemaal mooi, met een paar dromen die werkelijkheid werden. Maar dan. In een vingerknip veranderde  er zoveel. Ik heb zoveel verdriet en pijn gehad dit jaar dat ik het liefst 2015 uit mijn geheugen wil wissen. En na die persoonlijke pijn kwam er ook nog de wereld die leed….

Laten we na al die negatieve gebeurtenissen  ook niet vergeten dat 2015 het jaar was van enorme solidariteit. Het jaar dat militairen en agenten hun leven waagden om onze hoofdstad veilig en leefbaar te maken. Het jaar dat mensen vrijwillig een vluchteling wouden opvangen in hun eigen huis. Het jaar dat buurlanden elkaar een hart onder de riem staken. Het jaar dat inzamelacties een gigantisch succes waren. Het jaar waarin goede doelen extra aandacht kregen. Laten we in 2016 ons concentreren op meer van dat.

Ik wens jullie allemaal een fantastisch nieuw jaar toe, vol vreugde en liefde voor elkaar. Ik heb alvast enkele mooie stofjes klaar liggen en een hoofd vol ideeën om het nieuwe jaar in te gaan!

Liefs Kelli, xXx

Geef een reactie

